DA LI NA VAS UTIČU INFLUENSERI?
19.09.2018

DA LI NA VAS UTIČU INFLUENSERI?

Nedavno je na Facebooku jedan od naših kolega postavio anketu sa pitanjem da li na vas utiču influenseri. Uprkos mogućnosti da odgovori budu monolitni, jer mikro uzorak ispitanika čine uglavnom ljudi iz sveta komunikacija, digitala, PR-a i srodnih oblasti, odnosno svi mi sa manje ili više sličnim backgroundom, odgovori su nas demantovali. Situacija je bila poprilično šarena – od ismevanja influensera i njihove „profesije“, do onoga što se tek u tragovima pojavilo, a to je razumevanje da smo svi mi influenseri i da nekim svojim sadržajima utičemo na tuđe živote i odluke, iako za to nismo plaćeni.

VERUJEM – NE VERUJEM

U istraživanju koje je prošle godine sprovedeno pred početak festivala Kaktus, skoro polovina ispitanih milenijalsa istakla je da se za određeni proizvod ili uslugu odlučuju pod uticajem influensera. Ista grupa ispitanika, u procentu od više od 40 odsto odgovorila je da pre nego što kupi neki proizvod pročita iskustva na primer na forumima. Isto radimo i mi, stručnjaci za komunikacije i nemilenijalsi, ali očigledno ne vidimo kao formu uticaja na osnovu kog donosimo odluke.

Paradoksalno, u istraživanju koje je sprovela agencija Pioniri, na pitanje da li verujete ljudima koje pratite na društvenim mrežama, a koje ne poznajete lično, više od 50 odsto ispitanika odgovorilo je negativno.

KAKO DONOSIMO ODLUKE?

Ipak, ako bismo bili iskreni prema sebi, i svi mi koji se ograđujemo od činjenice da na nas utiču influenseri, hajde da preispitamo neke svoje odluke. Kako ste na primer odabrali destinaciju za ovogodišnje letovanje? Gledali ste neke fotografije na instagramu koje postavljaju vaši prijatelji, pa i sami poželeli da odete na neku od destinacija oko kojih se digao hajp ove godine, na primer. Mnogo ređe odazimo u samu agenciju po preporuku za destinaciju ili odaberemo destinaciju, a da se prethodno podrobno nismo potkovali tuđim iskustvima (koja svakako češće čujete/vidite na društvenim mrežama, nego uživo ili putem nekih drugih kanala).

Kako ste izabrali neki hobi ili vrstu rekreacije kojom se bavite? Opšti utisak sa mreža je da smo svi počeli radimo jogu ili idemo na trčanje, kada su i naši prijatelji na društvenim mrežama počeli da postavljaju svoje fotografije sa treninga, pretrčane kilometre ili asane koje izvode.

Kako ste izabrali poslednju knjigu? Tako što je ceo instagram počeo da postavlja fotografije, na primer serijala Elene Ferante sa plaže.

Još jedan primer koji smo nedavno komentarisali u agenciji je rubrika Brana's Book club, na profilu Brane Antović. Nedavno je tema bila knjiga Vladimira Arsenijevića „Let“, a ispod nje više od 90 komentara, u vidu pravih književnih opservacija i ličnih utiska. Naposletku, u dijalog se uključio i sam pisac sa svojim komentarom i odgovorom čitaocima na pitanje zašto knjiga deluje nedovršeno. Prava književna diskusija koja nas je animirala da i sami pročitamo knjigu i vidimo šta je to što je sve te ljude nateralo da je pročitaju i komentarišu. Možda ovo nije reprezentativan uzorak, s obzirom da je o knjizi reč (najlepši mogući svako jeste), ali sigurni smo da se ovo svakome dogodilo u vezi nekog proizvoda, usluge ili bilo čega drugog.

500 000 ILI 3000 PRATILACA – ČIJA REČ IMA VEĆU TEŽINU?

Možda na nas od 30+ neće uticati preporuka za kozmetički preparat neke devojčice koja ima 500 000 pratilaca na društvenim mrežama ili 24 godine cca, ali mi i nismo ciljna grupa. S druge strane, uticaće preporuka nekoga ko je naših godina, s kim delimo vrednosti i stil života i koga doživljamo kao poznavaoca određene oblasti, čak i da ta osoba nije influenser u klasičnom smislu reči i klasičnom broju pratilaca.

Uprkos tome što smo toliko puta pročitali da broj pratilaca nije ključan kada govorimo o uticaju, već ciljna grupa kojoj se neko obraća, zanemarujemo činjenicu da bez obzira što možda ne pratimo one koji se predstavljaju kao influenseri, odluke ipak donosimo pod nekim (online) uticajem. Takođe, svojim sadržajima i sami prenosimo neku poruku i širimo uticaj, naročito mi koji se bavimo komunikacijama. Odlučujući faktor za kupovinu odavno više nije reklama, ali jeste preporuka vaših prijatelja, koje sigurno ne doživljavate kao influensere, a koji su ipak uspeli da vam prodaju neku priču, uslugu ili proizvod.

NAŠA ISKUSTVA

I pre nego što zatvorimo ovu temu, dodajemo još jedan primer iz naše agencijske prakse u korist instagram influensera (u najklasičnijem značenju te reči). Nedavno smo sarađivali sa klijentom u oblasti kozmetičke industrije koji je lansirao nov inovativni proizvod, pristupačne cene i dostupan svima. Činjenica je da govorimo o kategoriji u kojoj lojalnost ne postoji, a tržište je veoma fragmentirano. Takođe, činjenica je i da je nakon objava dvadesetak najpraćenijih influenserki na instagram storijima, ovaj proizvod, uz minimum klasične advertajzing kampanje, bio najprodavaniji u svojoj kategoriji u mesecu lansiranja.

DA ZAKLJUČIMO

Prirodno je da danas preporuku ređe dobijate usmeno, a mnogo više preko društvenih mreža. One su nam tu ispred nosa, jer telefon po nekim istraživanjima otključavamo više od 150 puta dnevno, a telefonski razgovori nisu razlog za to. Pitanje je samo šta na nas utiče, pa zbog toga budite iskreni i priznajte sebi koliko ste odluka u poslednjih nekoliko godina doneli tako što niste bili pod uticajem sa društvenih mreža ili možda direktno influensera. Samo je pitanje kojih, a i onda kad vas nisu inspirisali i direktno naveli na akciju ili kupovinu, filtrirali ste utiske koje je prenelo možda i više ljudi, jer vam je neophodno da vas nečija iskustva uvere da donosite pravu odluku. Ako ništa drugo, bar ste dobili informaciju.