Ono što jesi
06.06.2018

Ono što jesi

Desi se tako nekada da imate radni vikend pred sobom i kažete „Jeeeeij! Konačno!“ Upravo je to bila moja reakcija dok sam u petak uveče pakovala stvari i spremala se za odlazak na Spark.me konferenciju u Crnoj Gori. Konferencija koju prati fenomenalna reputacija događaja koji okuplja inovativne kompanije, agencije i govornike, mesto razmene ideja koje nisu identične onima koje imate prilike da čujete na drugim konferencijama i događaj koji startap zajednicu vodi korak dalje, tačnije na TechCrunch Disrupt. Očekivanja su bila visoka, utisci sa kojima sam se vratila još bolji.

Spark.me zaista okuplja fenomenalne govornike: Mark Šejfer, strateg u oblasti SoMed marketinga, Deniz Li Jon, Met Desmijer i Dajv Birs, stručnjaci iz oblasti brend marketinga, Keri O’Šea Gorgon, autorka podkasta Marketing Smarts (koji stvarno treba pratiti), Džon Burkhart, content strategist, branili su „boje“ marketinga i komunikacija. Ako to nije dovoljno impresivna postavka, imali smo prilike da čujemo i Diraja Mukharjdžija, ko-osnivača Šazama, Itaja Talgama, dirigenta i TED govornika, Kseniju, blogerku i TEDx govornicu, Bojda Multerera, inženjera iz Xbox imperije, i pazite ovo – Mun Ribas i Nila Harbisona, prve kiborge i Majka Masimina, astronauta! Možete li da verujete? Što me dovodi do teme: o čemu je ova šarolika skupina razgovarala? O trendovima u marketingu i komunikacijama koji su par koraka dalje od toga da se sa milenijalcima mora drugačije postupati jer su oni nežne pahuljice čija je pažnja krhka i dragocena. O konkretnim primerima uspešnih i neuspešnih brend kampanja sa globalnog tržišta. O pojedincu, ne nasumičnom skupu pojedinaca, kao publici kojoj se treba obraćati kao potencijalnim ambasadorima naših poruka. O uspehu koji dolazi kroz uvežbani (filharmonijski) tim. O uspehu koji dolazi nakon bezbroj sati učenja, razmišljanja, pokušaja i pogrešaka i beskrajne ljubavi prema svemiru. Ovaj, poslu. O tome kako da volite svoj posao, svoje kolege i saradnike.

Posebno je zanimljivo što je većina govornika potcrtala važnost građenja ličnih odnosa brenda sa korisnicima i ciljnim grupama. PR = Personal Relationships. Nova definicija PR-a direktna je posledica toga da je današnja publika oguglala na upeglane savršene scenarije, ne obraća pažnju na korporativne manifeste i prilazi svakom sadržaju sa pitanjem „Zašto je to bitno za mene?“. Ako osvojite srce korisnika, osvojili ste i njegovu lojalnost, ali još važnije i njegov glas kao moćni kanal komunikacije koji vašem brendu daje na kredibilnosti koju nijedan oglas ne može da kupi. Ostaviću ovaj podatak ovde: sadržaju koji kreira korisnik vašeg brenda veruje se i do 600% više nego korporativnom sadržaju.

Svaka industrija može i mora da poradi na humanizaciji. Verovatno jedini autentični način da se to uradi je da kompanije u svoje poslovanje unesu cilj, da ne kažem cause. Ne pričamo o CSR, nego CSV inicijativama – Creating Shared Value. Ljudi pozitivno reaguju na kompanije čije poslovne aktivnosti pozitivno rezoniraju sa njihovim ličnim potrebama i potrebama njihove bliže zajednice. Ljudi pozitivno reaguju na brendove koji se prema njima ne ponašaju kao hodajućim novčanicima i koji sprovode CSR aktivnosti koje su organski povezani sa njihovim poslovanjem.

To je kada vi kao banka na osnovu transakcija koje klijent obavlja zaključite da uskoro ide na put pa klijentu pošaljete savete za bezbedno plaćanje u inostranstvu ili omogućite pred-odobreni minus na računu (naravno, beskamatni i naravno, sve u skladu sa GDPR-om). Ili kada kao brend sportske opreme savetima o vežbanju i rasporedom ishrane motivišete trkače da idu korak dalje i minut brže, pa umesto kupaca koje bombardujete porukama o novim fleksibilnim penastim đonovima, imate emotivno angažovanu zajednicu. Kada ste kompanija koja proizvodi čelik i pored ugradnje filtera, angažujete svoje zaposlene da čiste obale reka. Kada kao farmaceutska kompanija na osnovu zdravstvenih problema tipičnih za geografske uslove lokalnih zajednica možete da pripremite pakovanja sa prilagođenim lekovima i ponudite ih stanovništvu po cenama prilagođenim njihovim prosečnim (minimalnim) zaradama.

Kada ulažete napore da „upeglate“ korisničko iskustvo da bude maksimalno jednostavno i intuitivno za vaše korisnike jer cenite njihovo vreme. Kada ulažete napore da  svoje zaposlene pretvorite u najbolje ambasadore svog brenda. Kada shvatite da je u redu reći i „izvini“ i „biću bolji naredni put“ jer i to je ljudski. Onako kako pričamo sa ljudima u svom životu, tako pričamo sa ljudima u svom poslu. Jednostavno, budite to što jeste.

Autor: Gordana Purić