Budućnost odnosa s javnošću
01.08.2023. • Vesti iz struke

Uz impresivan napredak tehnologije, u svetu koji se dinamično razvija, i odnosi s javnošću (PR) će prolaziti kroz brojne metamorfoze. Analiza i upravljanje podacima, odlučivanje zasnovano na obradi velike količine činjenica i praćenje medija posredstvom AI, podrazumevaće još veću reaktivnost PR struke i brži razvoj PR strategija. Odnosno, postojaće ciljne javnosti, ali će ubuduće sve prolaziti i kroz prizmu AI. Biće to sasvim novi izraz, nazovimo ga AI Esperanto. Komunikaciju koju pripremamo za određenu ciljnu grupu, da bi dobila na značaju, plasiraćemo tako da bude vidljiva AI, kako bi joj upravo ta AI, možda pre nego sama ciljna javnost – dala na značaju. Dakle, kao PR stručnjaci obraćamo se ciljnoj javnosti, ali tako da AI razume, prepozna i izdvoji, validuje na pravi način našu komunikaciju. Ko zna, ali možda će u rukama AI da budu reputacije kompanija i pojedinaca.
Istovremeno, verujem da je istina, i sada i u budućnosti, najsigurniji put do ciljnih javnosti. Otvoren, autentičan pristup, karakterisaće i drastično pojednostavljenje, jer će digest kultura postati još rigoroznije „sito” za naša saopštenja i komunikacione kampanje. Drugim rečima, to može da znači da već kod treće reči ili, druge sintagme, kod prve poruke ili samog slogana za kampanju gubimo sagovornika, često trajno ili pridobijamo svoju ciljnu javnost, isključivo trenutno. Jednostavno, sa svakom novom komunikacijom ćemo iznova i iznova osvajati našu ciljnu javnost.
Čini se da će PR struka (ako već i nije) početi da govori jezikom koji razume AI. Tradicionalni kanali komunikacije već dugo umiru i u tom smislu se dešavaju neke promene čiji smo svedoci. Radio, koji je inače moj omiljeni medij iz kojeg sam i sama potekla, sve više postaje samo saputnik retkih, usamljenih vozača koji nisu uspeli da za put „spakuju“ omiljnu muziku ili naprave play listu, a opet podkast jeste neka nova forma radio-novinarstva u savremenom, digitalnom pakovanju sa instant upotrebom kad god nama odgovara. Mobilni telefoni postaju glavna komanda, daljinski upravljač, prečica do svih kanala komunikacije i alat kojim se daje realna moć – share, rejting određenim medijima.
PR stratezi će pored strategija, razvijati mnogo efikasnije i efektnije jednokratne planove komunikacije. Kada je reč o Kriznom PR-u, svaka krizna situacija će zahtevati neverovatnu pribranost a istovremeno izuzetnu agilnost i reaktivnost PR stručnjaka koji će podršku tražiti u internoj javnosti. Upravo zaposleni treba da postanu prvi front odbrane reputacije brenda. I zato će prvenstveno zdrava interna komunikacija biti preduslov za kvalitetnu i održivu eksternu komunikaciju.
Često se postavlja pitanje da li će veštačka inteligencija preuzeti naše poslove u budućnosti. Međutim, bolje je razmišljati na način da će nam AI samo pomoći da svoj posao obavljamo još bolje, kroz automatizaciju zadataka koji se ponavljaju, čime ćemo uštedeti vreme, smanjiti troškove i povećati efikasnost. S druge strane, pružiće uvid za razvoj boljih strategija, razumevanje ciljnih grupa i efikasniju segmentaciju, čime se povećava kvalitet i efikasnost komunikacija.
***
Tekst je inicijalno objavljen na PRO.PR, a autorka je Emilija Lilić, dobitnik međunarodne PRO.PR nagrade za doprinos struci.