SR
EN

Vreme je da aktiviramo plan B: 2020. počinje sada

02.06.2020.   •   Blog
Vreme je da aktiviramo plan B: 2020. počinje sada

Sve će biti pomalo čudno, izazovno, drugačije nego što smo zamišljali da je uopšte moguće, ali verujem da ćemo biti bolji i solidarniji kao ljudi, a komunikacija kompanija i brendova kvalitativno bolja.

Ključno osećanje prethodnih meseci bilo je osećanje neizvesnosti. S tim u vezi je i strah zbog stvari nad kojima nemamo kontrolu, a to podrazumeva i porodična, i poslovna i šira društvena pitanja.  Kompanije su u ovom periodu prošle put uglavnom od potpune nepripremljenosti i šoka, do uspostavljanja nekog reda u vanrednom stanju i izuzetno vanrednim okolnostima.

Iz ugla posla kojim se bavim i naše agencije Chapter 4 PR, fokus u komunikaciji klijenata bio je na suštinski važnim temama:  bezbednost ljudi pre svega i interna komunikacija, zatim solidarnost i podrška nacionalnoj borbi protiv COVID-19 i edukativna, eksterna komunikacija i informisanje, uz prestanak većine promotivnih kampanja. Snažno smo se aktivirali oko pružanja pomoći i donacija tamo gde su bile najpotrebnije. A zatim, kada smo bili sigurni da su prioriteti pokriveni, radili smo intenzivno na prilagođavanju poslovnih i komunikacijskih planova novonastaloj situaciji.

Najkraće rečeno, pandemija je donela kriznu komunikaciju na agendu bukvalno svih kompanija. Iz perspektive komunikacija, bez sumnje ste vi iz prve ruke svedoci vrednosti koju kvalitetna interna i eksterna komunikacija može doneti, pomažući ljudima, kompanijama i brendovima da budu povezani i angažovani tokom krize i da razmišljaju unapred. 

U praksi, planovi za krizne su itekako imali smisla. Iako scenario identičan realnosti COVID-19 niko nije mogao da predvidi, sama činjenica da su planovi postojali i da smo ih kroz treninge kriznih timova sa klijentima prolazili na redovnoj bazi, pomogli su u velikoj meri da se relativno brzo uspostavi neka kontrola koja je svima pružila sigurnost i nadu.

Niko sa sigurnošću ne zna koliko će dugo virus biti prisutan, niti da li će i kada imati svoj drugi talas. Ipak, u prethodnom periodu, mislim da smo uspeli uprkos fizičkoj razdvojenosti, jedni druge još bolje da upoznamo i što je još važnije – naučili neke važne lekcije o životu, solidarnosti, planiranju poslovanja i komunikaciji.

Šta se vidno menja i kako dalje

Sada kada se nazire kraj, sigurni smo da se neke stvari nikada ne mogu vratiti kakve su bile. Ekonomski uticaj svakako neće biti jednak na sve zemlje, pa ni na sve industrije. Širenje virusa je zahvatilo toliko delova života, toliko mnogo ljudi i kompanija, da predstavlja ključnu tačku u istoriji koja bitno menja način na koji živimo. Strah od infekcije zadržaće se dugo nakon što se virus prođe. Pandemija će zato gotovo sigurno ostaviti traga na način na koji ljudi rade, kupuju i druže se, značajno ili trajno premeštajući način funkcionisanja mnogih industrija. Kompanije će biti primorane da preispitaju svoje vrednosti , ali i globalne lance snabdevanja.

U jeku drugog kvartala 2020. ona zapravo za mnoge tek počinje. Kontinuirani tok komunikacije služiće da poveže spoljne i unutrašnje karike i posle krize i da pokaže stalnu posvećenost kompanije.

Sada je dobro vreme za preispitivanje konteksta komunikacijskog plana. Kroz  kreativno razmišljanje i predviđanje, mnogi će pokušati (i uspeti) da kroz, iako prilagođene, poslovne aktivnosti uvedu značajne inovacije.

Očekujemo da se nastavi neophodnost prilagođavanja komunikacijskih strategija kako bi i sadržaj i kanali bili relevantni za novu stvarnost i posledice pandemije.

Pošto poslovanje počne da se vraća nekoj vrsti normalnosti, interna komunikacija će nastaviti da bude izuzetno važna. Ovo je savršeno vreme da podsetimo naše timove i zaposlene na misiju i vrednosti kompanije, na poslovnu i društvenu svrhu.  Povežite osnovne vrednosti sa strateškim imperativima kompanije i uključite svoje timovee osoblje kako bi svaki pojedinac bio svestan kako može da doprinese grupnoj strategiji. Jasno, otvoreno i često komunicirajte o promenama koje je preduzeće preduzelo kao odgovor na krizu ili njen završetak - i onim što se očekuje dalje.

Bezbednost i sigurnost pojedinca za uspeh celine

Slede brojni (novi) izazovi i pitanja. Otpornost je ono što povezuje celine, porodicu, poslovni svet... a, da bismo bili otporni, moramo da budemo pripremljeni. 

Povratkom na posao u svoje fizičko radno okruženje, bezbednost i sigurnost će imati novo značanje. Važno je razgovarati sa ljudima, motivisati zaposlene, ohrabriti ih kroz sopstveni primer komunikacije različitim kanalima. Ponudite namenski kanal za povratne informacije na kome zaposleni mogu podeliti svoja razmišljanja i brige. 

Organizaciona komunikacija će imati još značajniju ulogu u drugom činu doba nesigurnosti. 

Baš kao što su neki od poslovnih lidera demonstrirali tokom krize, koherentna komunikaciona strategija je ključna za ublažavanje konfuzije i pružanje podrške. Svakako savetujem da razmotirte svoje trenutno okruženje i sve tržišne faktore nakon pandemija. Vreme je za prelazak na ,,plan B" i optimizaciju da budete relevantni u svojim porukama i da pružite stvarnu vrednost.  

Društveni mediji su važan kanal i u post-pandemijskoj strategiji komunikacije za obraćanje spoljnoj publici, zbog njihove brze, relevantne i interaktivne prirode i prilike daa pružite brz i racionalan mehanizam odgovora. 

Ono što je najvažnije je da budete aktivni. Ništa se ne podrazumeva. Potrebni ste i vašim internim, i vašim eksternim ciljnim javnostima. Pokažite trud i želju da održite i jačate odnose koje imate. Budite angažovani i u odnosima sa medijima i svim drugim partnerima. Odnosi su važni, tokom dobrih i loših vremena.

Sve će biti pomalo čudno, izazovno, drugačije nego što smo zamišljali da je uopšte moguće, ali verujem da ćemo biti bolji i solidarniji kao ljudi, a komunikacija kompanija i brendova kvalitativno bolja.

Autor teksta: Tamara Bekčić (Tekst je inicijalno napisan za magazin Svet osiguranja)